Kymmenen kohdan listamme toimii tiekarttana yrityksesi onnistuneeseen WordPress-kotisivuprojektiin
1. Mistä tiedät, että yrityksesi kotisivut pitäisi uudistaa?
- Nykyinen sivusto on teknisesti vanhentunut tai sivusto on hidas
- Mobiiliyhteensopivuus puuttuu tai on puutteellinen
- Heikko käytettävyys (mm. mobiilikäyttäjiä ajatellen)
- Sivusto näyttää vanhalta
- Myynti on pienentynyt
- Sivustosi Google-näkyvyys on huono
2. Kuka kumppaniksi?
Verkko- ja markkinointipalveluiden tarjoajien kirjo ja osaamistaso on äärimmäisen laaja. Asiakkaan on erittäin vaikeaa löytää joukosta kumppani, joka varmuudella saa homman hoidettua ja joka ei yritä myydä jotain, mitä asiakas ei tarvitse.
- Onko toimittajayrityksen löydettävyys kunnossa (SEO eli hakukoneoptimointi)
- Tarkista toimittajayrityksen referenssit: ovatko yrityksen tekemät sivut näyttäviä ulkoasultaan, ovatko niiden käytettävyys kunnossa ja toimivatko ne moitteettomasti myös mobiilissa
- Teknologiavalinta – Miksi valita WordPress kotisivualustaksi? WooCommerce on ollut Suomessa suosituin verkkokauppa-alusta jo yli 5 vuotta
- Toimittajalla oltava hyvä toimialatietämys
- Mitä kotisivujen teko maksaa? Selvitä kaikki kustannukset; tuntihinta, webhotelli, huolenpito, kieliversiointi, päivitykset ym.
- Varmista ettet jää toimittaja-ansaan sivustosi toimittajan kanssa
3. Aloituspalaveri
Kun kumppanivalinta on selkeä ja valinta on tehty, pidetään aloituspalaveri jossa on hyvä huomioida mm. seuraavat asiat:
- Selvitetään asiakkaan toiveet ja tarpeet
- Sivuston tavoitteet
- Avataan projektin kulku ja aikataulutoiveet – mitä pitää tehdä ja milloin?
- Tekniset seikat; mm. tarvittavat verkkotunnukset, webhotellin valinta, sähköpostilaatikoiden tarve, WordPress-huolenpitopalvelu
- Minkä tyyppistä sisältöä sivustolle on tulossa. Siirretäänkö vanhalta sivulta vai kuopataanko ne kokonaan, jne.
- Luotettava verkkosivujen tuottaja osaa ehdottaa hyviä ja toimivia ratkaisuja, asiakkaan ei tarvitse olla asiantuntija
- Sivuston kuvitus toimittajalta, asiakkaalta vai kuvapankeista? Mitä eroja vaihtoehdoilla on laadultaan ja kustannuksiltaan?
- Löytyykö logo vektoriformaatissa?
4. Ulkoasun suunnittelu
Ulkoasun graafisessa suunnittelussa huomioitavia seikkoja ovat mm:
- Brändin ilmeen mukaisesti suunniteltu teema joka määrittää ulkoasun ja ominaisuudet
- Oikeanlaiset väri- ja fonttivalinnat tukevat yrityksesi ilmettä ja luotettavaa mielikuvaa yrityksestäsi
- Selkeä sivukartta ja helposti selattava rakenne pitää kävijän tehokkaammin sivustollasi
- Toimivat ja hyvin mietityt sivupohjat eri tarkoituksiin, mm. artikkeleille, tuotteille, palveluille, henkilöstölle
- Valitaan oikeanlainen kuvitus vastaavaan yrityksen tarpeita
- Saavutettavuusdirektiivin huomiointi tarvittaessa
- Älä käytä valmisteemaa – sellaisen jatkokehitys on työläämpää ja huomattavasti rajoitetumpaa kuin räätälöidyt ratkaisut
5. Tekninen toteutus
Ulkoasun hyväksymisen jälkeen aloitetaan sivuston tuotanto kehitysympäristöön
- Koodaus toimivaksi sivustoksi kehitysympäristöön hyväksytyn ulkoasun mukaisesti
- Käytössä oikeat lisäosat
- Entinen sivusto toimii sillä välin normaalisti
- GDPR säädökset ja tietoturva huomioiden
- Testaus, testaus ja vielä kerran testaus
- Saavutettavuusdirektiivin huomiointi tarvittaessa
6. Sisällön syöttö
- Syöttääkö asiakas vai toimittaja sivukartan, tekstisisällöt ja kuvat sivustolle
- Mikäli sisällöntuotantoon tarvitaan kumppani, verkostostamme löytyy sopiva tekijä
- Mikäli yrityksellä ei ole omaa kuva-aineistoa käytössä, voidaan hyödyntää laadukasta kuvapankkikuvitusta
- Testataan että sisällöt toimivat hyvin eri päätelaitteilla
7. Käyttökoulutus
- Tärkeimpien sivuston ominaisuuksien läpikäynti etäkoulutuksessa tai paikan päällä
- Vastataan asiakkaan esittämiin kysymyksiin
8. Viimeistely
- Asiakkaan kommentit
- Sisältöjen oikoluku, tarkistukset, viimeiset lisäykset ja korjaukset
- Testauskierros eri päätelaitteilla
9. Julkaisu
- Julkaistaan kehitysympäristössä rakennettu sivusto asiakkaalta saadun julkaisuluvan jälkeen
- Julki vasta loppukatselmuksen ja testauksen jälkeen
- Testataan vielä kertaalleen julkisessa ympäristössä mm. lomakkeiden toiminta ja verkkokaupan maksutoiminnallisuudet
- Ohjataan vanhan sivuston löydettävyys uudelle sivustolle (”301 redirect”)
- Asennetaan seurantaominaisuudet (Google Analytics ja Google Search Console)
- Kerrotaan kaikille, että sivut ovat ulkona!
10. Kokemustsekki (1kk julkaisun jälkeen)
- Onko sivusto toiminut moitteettomasti
- Onko uusia tarpeita ilmentynyt
- 2-3 kk jälkeen käydään läpi analytiikka ja verrataan kävijämääriä vanhan sivun kävijämääriin (mikäli sovittu ja jos vanhaa dataa on saatavilla). Mikäli tullaan siihen johtopäätökseen, että löydettävyyteen halutaan parannusta, tehdään tarjous toimenpiteistä.
Kysy Mediakummusta tarjous sivustouudistuksellesi!
Yrityksen verkkosivut ovat myynnin työkalu, ja sivujen ulkonäöllä ja toimivuudella on valtava merkitys asiakkaan mielikuvaan yrityksestä – ja edelleen suoraan ostopäätökseen.
Mikäli kiinnostuit WordPress-kotisivuista, tutustu tekemiimme verkkosivuihin ja verkkokauppoihin. Kerromme mielellämme lisää toteutuksistamme. Meillä on laaja-alaista ja lujatekoista kokemusta, joten meidän tekemillämme sivuilla vierailu ei jätä kävijää kylmäksi.
Täytä alla oleva lomake, lähetä sähköpostia jouni@mediakumpu.fi tai soita 050 597 5965 niin käydään tarpeenne läpi!