Verkko ja digitalisaatio ovat mullistaneet monen muun toimialan tavoin myös autoliikkeiden toimintaa ja asiakkaiden käyttäytymistä. Ovipumput eivät enää kulu entiseen malliin, kun nykyään suurin osa tiedonhausta tapahtuu verkossa.
Asiakkaat vertailevat autoja, lukevat arvosteluja, ja tutkivat vaihtoehtoja verkossa jo ennen liikkeeseen astumista. Jotkut eivät astu liikkeeseen koskaan. Tämä on pakottanut autoliikkeet kehittämään verkkoläsnäoloaan ja tarjoamaan kattavaa tietoa niin kotisivuillaan kuin muissakin digitaalisissa kanavissa.
Tämän on pannut merkille myös joensuulaisen Auto Aatamilan yrittäjäpariskunta Mia ja Kalle Aatamila.
– Kyllä nykyään käy usein niin, että ihmiset ovat katselleet jotain autoamme netissä ja kysyvät lisätietoja sitten Whatsapp-viestillä, Mia sanoo.
Useimmiten auto sentään käydään ainakin koeajamassa paikan päällä ennen kauppojen tekemistä, mutta on myös sellaisia asiakkaita, jotka hoitavat koko proseduurin etänä, viestien tai sähköpostin kautta.
Digitalisaation myötä siis myös myyntiprosessit ovat muuttuneet. Siinä arvoon arvaamattomaan ovat nousseet autoliikkeen omat verkkosivut ja muut digitaaliset kanavat.
Kuvassa vasemmalta Matias Vatanen, Mia Aatamila, Kalle Aatamila, Jouni Karppanen ja Aleksi Leppänen
Ajoissa liikkeellä
Aatamilat panostivatkin verkkonäkyvyyteensä jo varhain. Ensimmäiset kotisivut Auto Aatamilalle rakennettiin jo ennen vuosituhannen vaihdetta. Tuolloin Auto Aatamila oli edelläkävijänä ensimmäinen paikallinen autoliike, jolla oli kaikki vaihtoautot verkossa.
Auto Aatamilan sivusto vuosituhannen vaihteessa:
Jo alunperin toiveissa oli luotettavan kumppanin löytäminen hoitamaan koko verkkopakettia. Parhaalla tavalla toimiakseen verkkosivusto vaatii myös ylläpitoa, ja kun sen hoitaa luottokumppani, yrittäjät voivat keskittyä omaan ydintoimintaansa.
– Verkkosivut, ihan kuin autotkin, tarvitsevat huoltoa, jotta ne toimisivat parhaalla mahdollisella tavalla. Aatamilat ovat tämän ymmärtäneet. Nyt taitaa olla menossa jo viidennet sivuversiot, mitä olen Aatamiloille suunnitellut. Pitkän asiakkuussuhteen kulmakiviä ovat varmasti olleet luottamus ja tyytyväisyys meidän tekemiseen, miettii Mediakummun toimitusjohtaja Jouni Karppanen.
Karppasella on yli 25 vuoden kokemus nettisivujen ja verkkokauppojen suunnittelusta. Yhteistyö Auto Aatamilan kanssa on jatkunut lähes yhtä kauan. Vuonna 2020 hän perusti Mediakumpu Oy:n, jossa hänellä on yhtiökumppaneina web-kehittäjätaiturit Aleksi Leppänen ja Matias Vatanen, joilla on molemmilla vahva kokemus verkkokehitysprojekteista ja pitkä historia myös entisinä työtovereina. Kolmikon yhteistyö ja osaamisalueet ovat sulautuneet saumattomasti yhteen, ja he ovatkin saaneet jo satoja tyytyväisiä asiakkaita ympäri suomen sekä myös maan rajojen ulkopuolelta.
– Meillä on yhteinen visio siitä, miten palvella ja kehittää sekä vanhojen tuttujen että uusien asiakkaiden tarpeita alati muuttuvalla ja kehittyvällä media-alalla, kolmikko pohtii.
– Vuosien varrella olemme luoneet Auto Aatamilalle nettisivustojen lisäksi myös muissa medioissa helposti lähestyttävän ja luotettavan graafisen ilmeen.
Muutakin kuin silmät näkevät — kurkistus konepellin alle
Se, mitä silmä verkkosivustosta näkee on periaatteessa vain jäävuoren huippu. Sivujen on sijaittava fyysisesti palvelimella, joka on jatkuvasti yhteydessä internettiin. Palvelimen on kestettävä riittävä määrä liikennettä ja oltava toimintavarma.
Tähän liittyvät myös tietoturvallisuuteen liittyvät asiat sekä muun muassa se, kuinka luotettavasti vaikkapa verkkosivun julkaisujärjestelmä toimii.
Mediakummun hosting-palvelu ja verkkosivujen ylläpito kattavat verkkosivuston toiminnan ja turvallisuuden, sisältäen palvelintilan (hosting), tietoturvan (kuten SSL-sertifikaatit ja palomuurit), säännölliset varmuuskopiot, sivuston päivitykset ja teknisen tuen.
Lisäksi ylläpitoon kuuluu sivuston suorituskyvyn optimointi, jotta sivusto pysyy luotettavana ja tehokkaana.
– Me myös monitoroimme palvelimiamme jatkuvasti, jolloin saamme heti tiedon, jos palvelin on jostain syystä alhaalla tai ei vastaa. Näin ei käytännössä koskaan pääse syntymään tilannetta, jossa asiakas soittaisi meille kertoen että “verkkosivut on alhaalla, tehkää jotain”, Karppanen jatkaa.
Mutkattomasti ja asiakaslähtöisesti
Luottamus on ansaittava – niin käytettyjen autojen kaupassa kuin verkkosivu- ja hosting-palveluissakin. Tässä ovat sekä Aatamilat että Mediakumpu onnistuneet.
– Sanonkin, että kun asiakkaan kanssa on tehty kaupat toisesta tai kolmannesta autosta, niin siinähän sitä aletaan jo vähän tuntea toisiamme, Kalle virnistää.
– Meillä on useita sellaisia asiakkaita. Olemme koettaneet palvella heitä hyvin, ja pitää huolta tietysti siitä, että tuote on kunnossa. Että autoissa on ajan tasalla olevat huoltokirjat, taustalta ei löydy kolarihistoriaa ja niin edelleen.
– Ja Mediakumpuun meille on syntynyt luottamus. Kaikki toimii, ja parhaimmillaan asiat hoituvat yhdellä viestillä, sanoo Mia Aatamila.
Karppanen kiittää ja kuittaa:
– Siihen me pyrimme. Mediakummun asiakaspalvelua on muidenkin asiakkaiden suusta kehuttu tehokkaaksi ja helposti tavoitettavaksi. Olen aina ollut sitä mieltä, että asiakastyytyväisyyteen panostetaan pitkällä tähtäimellä.
Kehittämämme räätälöitävä, moduulipohjainen rakenne ja ulkoasu WordPress-julkaisujärjestelmään on erittäin luotettava ja taipuisa, joten pienemmät muutokset voidaan usein toteuttaa kohtalaisen helposti ja kustannustehokkaasti. Jos taas toivotut muutokset vaativat enemmän työtä, kerromme siitä etukäteen. Yllätyslaskuja meiltä ei asiakkaille tule. Laadukkaasti toteutettu sivusto on aina investointi pitkälle tulevaisuuteen.
Viimeisimpinä muutoksina hän mainitsee autojen tietojen viemisen automaattisesti verkkosivulta Auto Aatamilan sosiaalisen median kanaviin. Nyt aikaa vievää somen käsin päivittämistä ei siis siltä osin tarvita.
Joko seuraavaksi verkkokauppa?
– Periaatteessahan nykyinen sivustoversio tekniikaltaan sen kyllä mahdollistaisi, miettii Karppanen.
– Varmasti se on tulossa, jossain vaiheessa. Ja itseasiassa palveluprosessimme autojen kotiintoimituksineen on jo nyt hyvin samankaltainen kuin verkkokauppa olisi, miettivät Aatamilat.
– Mutta mennään nyt näillä jokunen aika. Tuorein sivustouudistus on toiminnoiltaan ja ulkoasultaan erittäin selkeä ja helppo käyttää, olemme saaneet siitä paljon positiivista palautetta myös asiakkailtamme!
LYHYESTI
Auto Aatamila Oy, perustettu 1977
Joensuussa toimiva autoliike, joka tarjoaa laajan valikoiman laadukkaita käytettyjä autoja. Yritys korostaa asiakastyytyväisyyttä ja korkeaa palvelutasoa, mikä näkyy heidän pitkässä historiassaan. Auto Aatamila toimittaa autoja myös kotiinkuljetuksella ympäri Suomea.
Verkkosivu: www.autoaatamila.fi
Mediakumpu Oy, perustettu 2020
Mediakumpu tarjoaa kattavia verkkosivu- ja digimarkkinointiratkaisuja yrityksille. He ovat erikoistuneet WordPress-sivustojen suunnitteluun, toteutukseen ja ylläpitoon sekä graafisen suunnitteluun ja hakukoneoptimointiin, auttaen yrityksiä vahvistamaan näkyvyyttään verkossa.
Verkkosivu: www.mediakumpu.fi