Yksityiskohdat ratkaisevat
Yksityiskohdat ratkaisevat monesti, onko sivusto ”ihan ookoo” vai ”tosi hyvä”. Käydäänpäs läpi muutama pieni, mutta silti tärkeä seikka, jotka huomioimme jokaisessa projektissamme — jotka vaikuttavat monesti myös asiakkaasi ostopäätökseen. Nämä seuraavat, ja monet muut ominaisuudet monesti jäävät monelta sivustojen tekijältä huomioimatta.
Favicon
Favicon, eli ns. ”suosikki-kuvake” — yksilöi sivustosi kävijälle pienellä kuvakkeella selaimen välilehden osoiterivillä. Mikäli kyseistä kuvaketta ei näy, tarkoittaa, ettei faviconia ole otettu huomioon kotisivujen tekijän toimesta. Kuvakkeen voi aina lisätä myös jälkeenpäin. Kuvake on hyvä olla läpinäkyvä, taustaton png-kuva jolloin ikoni näkyy kaikilla laitteilla parhaalla mahdollisella tavalla. Faviconin käytöstä on hyötyä myös sivustosi hakukonenäkyvyyden osalta, sillä sen käyttö on positiivinen asia Googlen silmissä. Myös valveutuneet asiakkaat huomaavat, että sivusto on luotettava kun yksityiskohdatkin ovat kohdallaan.
Sosiaalisen median jakokuvat
Sivustolle on hyvä määritellä brändin mukainen sosiaalisen median jakokuva, ”somejakokuva”. Kun jakokuva on määritelty, voit olla varma, että kenen tahansa (henkilökuntasi, asiakkaasi) jakaessasi sivuston linkkiä jakokuva tulee juuri oikeanlaisena näkyviin.
Somejakokuvien puutteen huomaat viimeistään siinä vaiheessa, kun ensimmäistä kertaa jaat kotisivujesi linkin vaikka Facebookiin tai Twitteriin. Voit helposti tarkistaa miltä sivustosi FB-somejakokuva näyttää käyttämällä Facebookin Sharing Debugger-työkalua. Työkalun avulla voit tarkistaa myös miltä sivustosi kuvausteksti näyttää hakukoneille. Mikäli sivulle ei ole ladattu omaa somejakokuvaa, jaettaessa sivuston pääkuvaksi muodostuu sivun artikkelikuva tai muu ensimmäinen kuva kultakin alasivulta.
Perustason hakukoneoptimointi
Käymme läpi tuotannoissamme aina, että sivuilla tai tuoteryhmissä on vain yksi päätason H1-otsikko. Sivun sisällöissä lisätään tarpeen mukaan alaotsikkotasoja H2-H3, joiden avainsanastoa Google arvostaa normaalia sisältöä enemmän.
Metatiedot: Lisäämme optimoitaville sivuille meta-otsikot, jotka sisältävät käyttäjän haun kannalta tärkeitä avainsanoja. Lisätään klikkaamaan houkutteleva, 150-165 merkkiä pitkä metakuvaus. Molemmat metatagit listautuvat Googlen luonnollisiin hakutuloksiin näkyväksi, klikattavaksi elementiksi.
Tarvittaessa luodaan myös sivuston otsikointi, metatagit ja teksti niin, että ne liittyvät käyttäjän hakulauseessaan kirjoittamiin avainsanoihin / hakulauseisiin.
Jo nämä perustoimenpiteet vaikuttavat positiivisesti sivustosi google-näkyvyyteen — Mediakummun tuotannoissa kaiken lisäksi täysin veloituksetta.
Lisäominaisuus: videot pääkuviksi
Staattiset sivuston pääkuvat voivat olla joskus perusteltua muuttaa videotaustoiksi huomion herättämiseksi. Liikettä ei kuitenkaan saa olla liikaa ettei se häiritse käyttäjää. Videot tulee olla aina äänettömiä sekä optimoituja nettikäyttöön tiedostokooltaan ja formaatiltaan. Video herättää aina enemmän huomioita verrattuna staattiseen kuvitukseen.
Esimerkkisivustoja:
Kysy tarjous kotisivuista ja verkkokaupoista – meillä homma osataan
Kerromme mielellämme lisää kotisivu- ja verkkokauppatoteutuksistamme. Ehdotamme juuri Sinulle ja yrityksellesi toimivia, kustannustehokkaita ratkaisuja. Meidän tekemillämme sivuilla vierailu ei jätä kävijää kylmäksi. Tutustu myös viimeisimpiin referensseihimme.
Täytä alla oleva lomake, lähetä sähköpostia jouni@mediakumpu.fi tai soita 050 597 5965 niin käydään tarpeenne läpi!